Dezlegare

M-a certat un frate din Ungaria ca n-am scris nimic pe blogul meu despre moartea lui Richard Wurmbrand. Pe la ei circula un fel de legenda despre o presupusa convertire a lui inainte de moarte la ortodoxie. Am crezut intotdeauna ca unele lucruri trebuie lasate nespuse, dar vad ca unde adevarul este pudic, minciuna este lipsita de rusine. Iata deci marturia mea:

In ziua de 17 Februarie, 2001, l-am luat pe tata si ne-am dus sa-l mai prindem in viata pe nenea Richard care se afla in coma la un spital din Long Beach, California.

L-am gasit singur, asezat pe pat intre masini care-l mentineau cu greu in viata. Tatal meu, care l-a cunoscut inca din tinerete, cand i-a si “imprumutat” un jerseu ca sa nu-i mai fie frig dupa ce iesise din inchisoare, era foarte emotionat. Simtea ca venise clipa despartirii. Emotiile mele erau insa de alta natura. Aveam de indeplinit o “misiune” pe care mi-o incredintase nenea Richard cu cativa ani mai inainte, pe cand era inca in putere.

Ne-am rugat, am mai stat putin impreuna langa el, apoi m-am facut ca trebuie sa plecam si am iesit afara din salon cu tata. Ca si cand as fi uitat ceva, l-am rugat sa ma astepte pana voi mai merge odata inauntru.

Cand am fost singur cu nenea Richard, m-am apropiat de patul lui cu toata solemnitatea celui chemat sa faca un act cultic. L-am sarutat pe frunte si i-am spus vorbele invatate deja pe dinafara: “Frate Richard, in Numele Domnului Isus Christos si al Bisericii Lui te iert de pacatele tale. Du-te in pace”. A „plecat” in urmatoarele douazeci de minute.

Richard Wurmbrand ma rugase sa fac aceasta slujba pentru toti cei credinciosi care se afla pe patul de moarte: “Dumnezeu iarta, dar oamenii au nevoie sa auda pe un reprezentant al Lui ca pot fi siguri de aceasta iertare. Am facut-o si eu in inchisoare cu cei care mureau acolo. Cand imi va veni randul … as vrea sa mi se spuna aceste cuvinte”. M-a privit adanc in ochi ca sa fie sigur ca pricepusem. Am clipit si am lasat barbia in jos, in semn de incuvintare.

Pe 17 Februarie 2001, intr-o sala micuta de spital, mi-am implinit promisiunea. Am iesit de acolo cu doua siraguri de lacrimi pe obraz si m-am apropiat de tata. Dansul m-a citit repede si nu m-a intrebat nimic. Nici atunci, nici alta data. Pricepuse …

poza cu Wurmbrand

Maria Ban, Tenzi Popovici, Geabou Pascu, Sabina Wurmbrand, Traian Ban, Petru Popovici in jurul lui Richard Wurmbrand (uitandu-se seriosi … la mine!!!).

From: Ruzsa György [mailto:gheorgheruja@dpg.hu]

Sent: Saturday, January 12, 2008 12:16 PM

To: Daniel Brânzei

Subject: Richard Wurmbrand

Dragă Frate Daniel Brânzei!

Deşi nu mă cunoaşteţi, vă rog frumos să-mi acordaţi puţin din timpul Dvs. Mă numesc Gheorghe Ruja şi sunt membru a Bisericii Baptiste Române din Micherechi, Ungaria – singura biserică baptistă unde se mai predică româneşte. Michererechiul (Méhkerék) se situază la graniţa cu România, la 15 km de Salonta. La ultimul recensământ din 2001 doar 8000 de persoane s-au declarat a fi de naţionalitate română în Ungaria. La şcolile din localităţile româneşti româna se predă ca limbă străină, restul în ungureşte. Populaţia românească de aici este băştinaşă, deci strămoşii noştrii de sute ani trăiesc aici.

Si în trecut dar şi acum când suntem mai puţini,încercăm să păstrăm relaţiile cu ţara-mamă, deşi cu pierderea limbii şi a identităţii, interesul este tot mai scăzut. Doar bisericile: ortodocşii, baptiştii şi penticostalii se mai zbat să se păstreze şi ca români.

Povestea începe în anul 1994, când s-a făcut inaugurarea noii clădiri a Bisericii Baptiste din Micherechi. Noi am urmărit cu atenţie soarta fratelui Wurmbrand, organizaţia fratelui “Vocea Martirilor”având o filială şi în Budapesta (chiar am corespondat cu dânsul) . Ei ne-au oferit o posibilitate, ca la deschiderea bisericii să-lavem în mijlocul nostru pe fratele R.Wurmbrand – el ar fi făcut o vizită şi în Germania atunci.Fr. înainte de eveniment s-a îmbolnăvit şi noi aşa ştim că de atunci încolo nu s-a putut deplasa în străinătate.Deci fratele nu a venit, dar a trimis atât el cât şi sora Sabina câte un mesaj înregistrat pe o casetă video, mesaj care a fost vizionat de membri bisericii. Bineîţeles am fost interesaţi şi pe mai departe ce se întâmplă cu soţiiWurmbrand, despre moartea lor am fost anunţaţi imediat.

Am fost la curent cu evoluţia fratelui la Mari Români, iar anul trecut Institutul Cultural Român de la Budapesta “s-a deplasat” la Biserica Baptistă din Micherechi, împreună cu Lucia Hossu Longin, regizoarea filmului despre fr. Wurmbrand care, a fost şi proiectat.

Românii din Ungaria în fiecare săptămână au un program televizat cu titlul:”Ecranul nostru”.La începutul acestui an Redactorul şef al emisiunii m-a căutat spunându-mi că doresc ca să prezinte e personalitate marcantă română şi fiindcă noi baptiştii din Micherechi am avut relaţii cu R. Wurmbrand, l-au ales pe el. De aceea mi-a cerut să-i dau videocaseta cu mesajul (de care v-am scris mai sus) fratelui, pentrucă vreau să prezinte secvenţe de pe ea. Emisiunea a fost transmisăîn săptămâna aceasta, miercuri pe canalul 1 a Televiziunii Maghiare.

Vă rog să accesaţi adresa www.mtv.hu/videotar/?id=15747#şi acolo veţi putea viziona emisiunea cu pricina.Am vizionat-o şi eu şi pentru mine a fost un şoc ceea ce s-a spus la urmă:”Ultimele luni de viată le-a petrecut într-o mânăstire ortodoxă din California, alături de doi buni prieteni, călugărul Gherasim si ucenicul acestuia. Într-o dimineată, cu o voce fermă, Richard Wurmbrand i-a cerut călugărului Gherasim să-l împărtăsească. Călugărul a fost surprins de această cerere, pentru că pastorul nu era de religie ortodoxă. Dar Wurmbrand a cerut călugărului să facă toate cele necesare pentru a deveni crestin ortodox. După slujbă, a primit Sf. Impărtăsanie cu seninătate si o bucurie ce-i lumina toată fata. Trei zile mai târziu, Richard Wurmbrand a trecut la cele vesnice, încheindu-si misiunea pe acest pământ”.

Eu am citit cartea Dvs. intitulată “Amintiri cu sfinţii”, în care acordaţi cel mai mare spaţiu fratelui Wurmbrand. Aţi petrecut mult timp cu dânsul, de aceea apelez la Dvs. întrebându-vă dacă e adevărat ce se zvoneşte. Dacă nu-i adevărat vom cere rectificare, dacă e adevărat atunci ne vom linişti în asta.

Domnul să vă dea un an binecuvântat!

Gheorghe Ruja

***********************************

Ca unul care am fost la capataiul dansului in ultimele zile (la un spital de aici) deplang aceste fantasmagorii elucubrante si sunt intristat de moralitatea indoielnica a unor asemenea demersuri …Fratele Richard a murit asa cum a si trait: “Ca un crestin adevarat”. Prin aceasta, el apartine tuturor celor ce fac parte din aceiasi categorie. Cred ca aceasta ar trebui sa fie suficient pentru ca si biserica Ortodoxa sa-l valideze. Nu este nevoie de inventarea unor evenimente care nu s-au petrecut si nici de minciunile sfinte ale celor ce vor neaparat sa-l incartiruiasca intr-un anumit regiment al oastei lui Dumnezeu de pe pamant.



Categories: Amintiri

Tags:

11 replies

  1. sa ne amintim de primii crestini din arenele romane…
    au fost arsi pe rug,sfasiati de fiare si asa mai departe…de ce s-au intamplat toate astea?…pentru ca in sufletul lor aveau doar o singura dorinta: sa faca voia lui Isus!
    sa nu uitam faptul ca Richard Wrumbrand a fost inchis pentru credinta lui.Daca cei ce l-au acuzat de intoarcere la ortodoxie( o aberatie mai mare nici ca se poate in opinia mea), i-ar fi ascultat predicile dupa ce-a iesit din inchisoare si chiar mult timp incoace,cu siguranta n-ar fi avut tupeul marsav sa faca asemenea afirmatie. Sunt convinsa de un lucru: un om ca el n-ar fi facut asta nici intr-o mie de vieti (a fost numit Pavel al secolului nostru). Nu-ti trebuie multa scoala si nici prea multa minte sa-ti dai seama ca dragostea adeverata biruie totul..
    Alina!

  2. This post couldnt be more right

  3. Romania si romanii se mandresc cu acest mare om Richard Wrumbrand si cu cei din generatia lui ,care au suferit si au murit in inchisori pt credinta si neam. Am 36 ani si am auzit si citit pt prima oara de acesti sfinti acum 6-7 ani…de atunci nu incetez sa citesc si sa aflu tot ce se poate despre acest capitol al istoriei noastre. Am ascultat si vazut multe documentare si predici ale marelui pastor, sunt impresionante,pline de invatatura crestina. Pt mine chiar nu conteaza daca s-a convertit sau nu la ortodoxie( am citit asta prima oara in cartea lui Ioan Ioanide..;;Intoarcerea la Hristos::,care sustine ca dupa moartea lui Grigore Gafencu in 1952,la Tg Ocna, Wrumbrand i-ar fii cerut lui sa-l boteze Ortodox, cea ce a si facut) ramane unul dintre cei mai mari crestini ai nostrii, slava Domnului. In final mai am o rugaminte: i-mi puteti indica unde pot gasi inregistrari audio video cu Richard Wrumbrand???

  4. Televiziunea Maghiară în emisiunea “Ecranul nostru” din 13 februarie 2008, rectifică povestea cu mănăstirea din California şi călugărul Gherasim, numind-o legendă “frumoasă”:
    “Am datoria să fac o rectificare în ceea ce priveşte finalul emisiunii mele din luna trecută. Spuneam atunci că după unele informaţii pastorul luteran Richard Wurmbrand ar fi trecut în ultima parte a vieţii sale la credinţa ortodoxă. Deşi mult vehiculată, această frumoasă legendă nu poate fi confirmată cu date reale. Fapt care desigur nu umbreşte locul deosebit pe care acest luptător pentru valorile creştine şi umane îl ocupă în cultura română şi universală”. Vizionaţi http://www.mtv.hu/videotar/?id=17829
    Mie mi se pare laconică şi neclară această rectificare, mai ales că o minciună evidentă este numită legendă “frumoasă”.
    În schimb, în săptămânalul românilor din Ungaria “Foaia Românească”, mi s-a permis ca în detaliu să prezint împrejurările morţii fratelui Wurmbrand.
    Accesaţi http://www.foaia.hu/web/index.php?option=com_content&task=view&id=2685&Itemid=29

  5. Am citit,nu mai imi amintesc bine titlul,despre viata crestinilor,in inchisoare,ortodocsi si baptisti,unde era si Valeriu Gafencu,care a avut o traire exemplara,
    acolo am citit ca fr.Wurmbrand s-a botezat in inchisoare la ortodocsi fiind impresionat de felul de traire a lui Valeriu,imparteau intre ei tot ce aveau,
    erau mai multi legionari,dintre primii care au facut parte din acea miscare,care nu degenerase inca,
    ,apoi cand a iesit ,se spune ca nu a mai continuat,autorul nu a fost in puscarie,a cules doar date.
    Nu mi-am facut problema din asta,pentru ca uneori poti fi impresionat,mai ales intr-un spatiu restrans de credinta oamenilor,mai ales in puscarie.
    De fapt Hristos nu e nici catolic,nici baptist,nici ortodox.Noi am facut confesiunile,oamenii.

  6. stimate domnule branzei
    este binevenita precizarea facuta initial de dv si ulterior tot in acest blog de fiul lui Richard Wurmbrand
    am avut surpriza pe parcursul anului 2007 sa fiu confruntat in dialogul cu prietenii mei ortodocsi, cu afirmatiile prezentate cu privire la convertirea fratelui wurmbrand la ortodoxie.Binecuvantat sa fie Dumnezeu pentru alesii Sai Richard se numara printre ei si prin marturia sa m-am intors la Dumnezeu.
    ma bucur ca ati dezumflat astfel gogoritele umflate chiar de la inceput de calugarul gherasim si ucenicul acestuia ,purtatorii minciunilor sfinte(ma indoiesc de existenta lor reala daramite de autenticitatea celor evocate de catre acestia) ,lansate nu conteaza de cine si in ce scop cu privire la convertirea la ortodoxie a lui Richard Wurmbrand
    sunt total dezamagit de raspunsul academiei catavencu la solicitarea dl mihai Wurmbrand.De multe ori faptele celorlalti ne ajuta sa cunoastem reala lor valoare

    cu prietenie
    claudiu dobrota arad romania

  7. Subject: Re: Richard WURMBRAND

    Repet, fiind singurul fiu al lui Richard Wurmbrand si ajungind prin
    bunavointa Providentei la 69 de ani, desi parintii mei si cu mine am
    trecut prin multe peripetii unice, ramin totusi inca uimit de
    zvonurile, despre o presupusa convertire sau trecere la Ortodoxism, care inca pot apare, pe tot felul de blog-uri si forum-uri despre Richard Wurmbrand, dupa alegerea sa printre primele zece cele mai respectate personalitati ale istoriei Romaniei, la concursul Marii
    Romani din 2006.

    Richard Wurmbrand a locuit in ultimii 10+ ani din viata, in casa mea,
    cumparata de catre mine, din banii mei si a zacut la pat sub
    ingrijirea mea si a unor ajutoare 24/24 in ultimii patru ani din
    viata, in aceasta casa. Motivul pentru care e i-am pus casa la dispozitie si m-am mutat in alt apartament cu chirie a fost pentru ca sa fiu cu parintii mei, o buna parte din zi, casa oferind nu numai conveniente pentru vizitatorii multi la parintii mei dar si facilitati de birou pentru mine. Am colaborat zilnic cu tatal meu in aceeasi
    organizatie, numita in prezent Voice of the Martyrs, inceputa de
    familia noastra, fara intrerupere dela venirea sa in America
    si pina la inbolnavirea care l-a rapus la pat. Richard Wurmbrand ,
    fiind animat de o profunda intelegere si dragoste crestina
    interconfesionala, nici in acesti ani nici inainte in intreaga sa
    viata nu s-a declarat vre-o data ca avind vre-un interes de a deveni
    ortodox. El a fost initial hirotonit in confesiunea Anglicana si mai tirziu din nou in confesiunea Luterana si a ramas un pastor luteran pina la sfirsitul vietii. Zvonul despre o presupusa convertire la Ortodoxie,
    petrecindu-si ultimile zile intr-o minastire ortodoxa in America, a
    aparut mai intii intr-un forum al publicatiei Formula AS. Cind am
    dovedit imposibilitatea acestei gogorite, iata ca o alte publicatie
    notorie, Academia Catavencu, a schimbat circumstantele si a “plasat”
    convertirea la inchisoarea Tirgu Ocna prin anii 1951-52. Nici aceasta
    nu a avut loc. Am raspuns publicatiei Academia Catavencu precum
    urmeaza:
    “In “Rezistenta din Minti”, A.C., nr. 822, ziaristul Alexandru Cautis
    face afirmatii, obtinute din auzite, eronate sau nedocumentabile
    judicios despre pastorul luteran Richard Wurmbrand, un evreu-crestin
    inchis timp de 14 ani in inchisorile comuniste romane si decedat in
    anul 2001. Neavind dreptul la replica, fiind singurul sau fiu, am
    cumparat acest spatiu limitat. Conform autorului, Richard Wurmbrand s-
    ar fi clasat pe locul 3 la “Mari Romani.” O eroare. S-a clasat pe
    locul 5. Autorul descrie ca ar fi iesit din inchisorile
    comuniste “crestin ortodox” cerind, fiind intr-o celula in
    inchisoarea comunista Tirgu Ocna, conform unui “martor” inca in
    viata, doctorul Lefa, inchis ca legionar, sa fie botezat, “dupa
    religia ortodoxa.” Ortodoxia nu este o religie ci numai o
    denominatie a religiei crestine. Richard Wurmbrand, o persoana
    publica in Romania pre-comunista, dupa ce a ajuns in Vest in 1965
    si pina la moartea sa, timp de 36 de ani, a predicat fiind o
    personalitate cunoscuta pe 5 continente, publicind carti care au
    fost traduse in 85 de limbi. Multi “colegi” de puscarie au
    publicat in strainatate sau chiar in Romania despre el. Inaintea
    acestui concurs in 2006, nu a aparut nimic in scris despre o asemenea
    presupusa convertire si botez in ortodoxie. Cea mai buna dovada
    totusi de cit de neverosimila este aceasta “noutate” provenita
    conform autorului dela Dr. Lefa, este chiar cartea autobiografica a
    drlui. Aristide Lefa, tiparita in 1998, Fericiti Cei Ce Pling,
    Editura Eminescu, unde isi descrie activitatea ca doctor-puscarias in
    Tirgu Ocna. Desi Richard Wurmbrand este mentionat pe larg si nu
    necesar pozitiv, absolut nimic despre o presupusa convertire la
    ortodoxie. Mihai Wurmbrand”
    Din pacate AC a refuzat sa-mi permita cumpararea unui spatiu sa public acest raspuns.
    In continuare, eu nu am fost si nu sunt ortodox ci timp de 40 de ani,
    locuind in America am fost membru in diverse biserici luterane. Sotia
    sau copii mei nu au fost si nu sunt ortodocsi.

    Pe preotul Calciu l-am cunoscut bine, am corespondat si am fost
    prezent la fiecare vizita facuta la tatal meu. Tatal meu a luat in
    casa noastra un orfan cu care nu avea nici el nici mama mea nici un
    grad de rudenie. Pentru ca acest orfan, care nu a fost niciodata
    adoptat ( la un moment dat, 10 alti orfani au fost crescuti la noi in
    casa, in Romania pre-comunista, pe diverse perioade.) a locuit pe o perioda mai indelungata cu mine, parintii si cu mine l-am considerat ca pe un frate. Cind am
    plecat din Romania in 1965, acest orfan nu mai locuia cu noi, era
    casatorit, etc. Cea mai buna dovada ca nu era relatia noastra intima
    este faptul ca securitatea comunista nu i-a facut nici un fel de
    neplaceri in ciuda activitatilor public anticomuniste, timp de peste 25 de ani in timpul comunismului in Romania, ale familiei noastre.
    Fiind de mic copil si ramanind dealungul vietii, volens nolens o
    persoana publica, adresa mea nu este un secret, PO Box 5161,
    Torrance, Ca. 90510, USA pentru orisicine are nevoie despre
    informatii serioase si credibile despre tatal meu, pastorul decedat
    Richard Wurmbrand. Mihai Wurmbrand

  8. Multumim fratelui Branzei pentru destainuirea facuta. Fratele Richard Wurmbrand a stiut în Cine a crezut si în mântuirea deplina si vesnica pe care o da Domnul Isus celr ce cred în El. Chiar azi am citit o scrisoare a fr. Mihai Wurmbrand care atesta cå tote istorisirile despre asa zisa convertire a lui Richard Wurmbrand la ortodoxie au fost pure inventii, ale unor persoane care au confundat dorintele lor cu realitatea. Richrard Wurmbrand a murit asa cum a traita: ca un crestin autentic, intemeiat pe harul mântuitor al lui Dumnezeu, aratat in Persoana si lucrarea Domnului Isus Cristos.
    Ultimul cantec pe care l-am auzit cantat de fratele Richard, nu cu mult timp înainte de a pleca :acasa, la Domnul” a fost:
    De sus, din slava senina,
    Tatal proveste spre-ai Sai:
    Ochiul Lui toate le-alinå…
    Mai mult de-atat ce mai vrei?
    Multumim si fr. Mihai Wurmbrand pentru precizarile pertinente pe care le-a facut!
    Serban Constantinescu

  9. Am ajuns sa cunosc pe fratele Wurmbrand din copilarie, prima vizita facuta la fratietatea din Constanta, dupa ce iesise din puscarie, a facut-o acasa la parintii mei (eram un copilasi). Am ajuns sa-l cunosc mai tirziu prin scrierile sale, prima carte citita fiind in italiana acasa de la soacra mea, care lucrase cu misiunea fratelui in Elvetia si Italia.

    Mai tirziu am ajuns sa-l vad in persoana (ca om mare), la biserica din New York cind il duceam de brat in fata biserici sa predice sezind pe un scaun, mergind fara pantofi in picioare din cauza durerilor. Coincidenta a facut ca sotia mea si sotia dinsului sa poarte acelasi nume: Sabina. A fost surprinzator pentru dinsul si pentru mine cind i-am spus de concidenta numelor.

    Multe s-au spus despre el, unii incercind sa justifice credinta lor prin cea ce au crezut ca ar fi adevarat despre fatele Wurmbrand, totusi, nimeni nu a putut si nici nu v-a putea fura marturia si chemarea pe care a avut-o.

    Ma rog Domnului ca fiecare generatie sa se poata lauda in Domnul cu astfel de viteji, care nu sau lepadat de credinta indiferent de circumstantele diabolice in care au fost aruncati.

    Coram Deo!

Trackbacks

  1. Ultima dorinta a fr. Wurbrand - relatare D. Branzai « Simplul crestin
  2. Wurmbrand cucerește și de dincolo de moarte ! | B a r z i l a i – e n – D a n

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.